Friday, June 13, 2008

Tanggungjawab VS Kehendak...

Gambar aku curi curi ambik time Ustaz masih berkhutbah
(sorry tak berapa clear.. aku guna kamera hp yang belah depan.. )


Hari ini aku betul betul terlupa giliran aku bertugas untuk solat jumaat ni di Masjid Babus Saadah... MasyaAllah... I really really forgot... oleh kerana aku memang lupa, so aku dengan selambanya bergerak menaiki kereta pukul 12pm dari rumah(masuk waktu di sini kul 12.12PM ... bila aku dah sampai , azan sudahpun kedengaran... bila aku naik jerr memang dah ramai... dah mula padat da... tp dengan bakat terpendam... aku dapat mencilok-cilok sampai dapatlah aku tempat di saff kedua... sementara masih azan aku masih berdiri tunggu azan habis untuk menunaikan solat sunat... tiba tiba imam masjid dari depan memberi signal kepada aku?? Aku tak faham... tiba tiba orang di sebelah aku bagitau yang namaku diumumkan beberapa kali td sebagai petugas (muazzin/bilal) untuk jumaat ni... masyaAllah... malunya aku.... aku betul betul lupa nak tengok jadual bertugas... ni memang sah sebab tak cukup tidur... ini semua bab aku tengok bola... huhu.. oleh kerana aku memang dah set setiap jumaat aku buat cuti umum sendiri... so aku berjaga sampai pagi... selepas solat subuh baru aku tidur.. bangun kul 11am... mandi semua bersiap terus pergi masjid... otak belum centre tu... hahahaha :)

Memang silap aku la... sepatutnya aku kena lebih bertanggungjawab... it's my love for the game yang buat aku lalai...

Anyway... aku memang puji Ustaz yang berkhutbah tadi (Ustaz Cecep Mustafa - Pengerusi Yayasan Al - Falah) ... itu barula betul... BERKHUTBAH... BUKAN MEMBACA KHUTBAH.... tak semua orang ble buat macam tu... it's took a lot of guts.. and skill... yela.. nak ingat apa yang nak disampaikan siap dengan tertib... huhu... susah tu... aku teringat lagi masa first time aku jadi muazzin/bilal solat jumaat... bergegar satu badan... masa tu aku baru tingkatan 3... tapi oleh kerana nama dah direkemenkan oleh ustaz... imam masjid pun suruh aku ....first experience memang akan ku ingat sampai bila bila... huhu... kalau tak silap aku second time aku bertugas aku dah buat silap... aku azan kurang satu baris atau lebih... kalau tak silap aku time azan pertama aku lupa ucap Hayya Alal Falah 2 kali... aku azan SEKALI jak.... pastu suara ble plak tak sampai.... hahaha... malu wooo... dahla makmum semua tu ramai kenalan aku... guru guru sekolah... kawan kawan... arghhhh tidak... merah padam muka aku masa tu... hahaha

Lastly... bila dah selesai solat jumaat .. aku jumpa dan minta maaf ngan Imam Hj Alil Matran... dan berjanji akan ganti mana-mana petugas yang tidak hadir anytime... it's my word... i promise i'll keep it....

6 comments:

Nur Ruqaiyah Abdul Rahman said...

salam..
azan 2 skill yg pelu ad pd stiap pmuda islam..
adik sy yg kcik pn da d latih jd muuazzin kt umah sbb...
'man kola lailahaillallah fahuwa da'i.."
maknanya, siapa yg mengucap syahadah, maka dia adalah penyampai risalah dakwah..
x kisah la kita ni bengong ke,ting tong ke, sempoi ke,hampeh cam cipan ke, yg pntg kt x lupa kt Dia..

ak pn da mrepek gak ptg2 gni..wargh!!!

Adry said...

Yeap... memang kena latih dari kecil pun... aku pun macam adik kau gak dulu...

Tapi berlatih di rumah dengan azan di masjid berlainan situasi... dulu aku biasakan diri azan waktu waktu fardhu solat seharian .. bila dah ada keyakinan bertugas untuk solat jumaat ... huhu... jauh berbeza...

cuma perlu diingat.. zaman sekarang ramai tau azan tapi tak ramai yang nak tolong azan di masjid... sampai kadang kadang ada sesetengah masjid sunyi bila masuk waktu... maybe ada jemaah datang solat tapi kengkadang tak mau azan... heran heran...

Nak berdakwah kena ada ilmu.. kalau tak terpesong jadinya.. tapi tak bermakna kena ilmu penuh di dada baru nak berdakwah... baligh wal ani wal ayah... Sampaikan walau satu ayat...

(Bila bicara tentang hal begini... terasa plak di hati betapa kerdilnya diri ini... )

Alone said...

apa boleh buat ye.. kita manusia kadang2 terlupa juga..

muazzin di masjid - tugas yang mulia

Adry said...

To better-fun

yeap... nampak mudah... tapi berat sebenarnya...

tak percaya... try la... huhu

Nik Nurehan said...

huish! siap amik picture dlm masjid. haha :P

Adry said...

To Nik Nurehan... ya ya... ustaz ngah khutbah tu... hahaha